logo poštové služby

e-commerce a európski poštoví operátori - 1. časť

Nasledujúce dve Témy mesiaca zameriame na fenomén dnešnej doby - cezhraničný e-commerce -      a to predovšetkým v podmienkach európskych poštových operátorov. Rozdelenie do dvoch častí si vyžiadala šírka aj aktuálnosť tejto témy, ktorú spracovala International Post Corporation v spolupráci s PostEurop. V prvej časti rozoberieme základné piliere a podmienky pre e-commerce na európskom poštovom trhu. Druhá časť bude venovaná konkrétnym cezhraničným službám spojeným s doručením e-commerce zásielok vybraných európskych poštových operátorov.

 

Úvod

 

Vieme, že spotrebitelia vyhľadávajú stále viac on-line ponuku tovarov a služieb a to v tuzemsku aj za hranicami. A vieme, že podniky rozširujú svoje on-line ponuky, aby využili tento trend. Niet preto pochýb o tom, že budúcnosť Európy je zakotvená v e-commerce a európsky poštový trh výrazne podporuje cezhraničný e-commerce v rámci EÚ. Efektívne poštové služby sú základným pilierom ekonomiky Európskej únie.
Ďalším dôležitým poznatkom je, že obchodné kanály sa miešajú a zákazníci nakupujú kdekoľvek, kedykoľvek a akokoľvek chcú, čoho výsledkom je, že latka očakávaní zákazníkov od e-commerce sa neustále zvyšuje.

 

Poštoví operátori sú neoddeliteľnou súčasťou celkovej e-commerce skúsenosti

 

Dnes operátori ponúkajú širokú škálu služieb na uspokojenie potrieb všetkých zákazníkov, pomáhajú malým a stredným podnikom k rozvoju ich vlastného e-commerce tým, že sa usilujú o obchodný model, ktorý je schopný pomôcť riadiť cezhraničný rast týchto spoločností. Predovšetkým ponukou služieb na mieru za konkurencieschopné ceny na trhu.


Zatiaľ čo potreby zákazníkov sa vyvíjajú, budú aj naďalej dávať prednosť pohodliu a vytvárajú tak neustály tlak na vývoj inovatívnych riešení pre trhy e-commerce. Výskum publikovaný spoločnosťou Royal Mail ukazuje, že štyria z každých piatich spotrebiteľov sa rozhodnú nakupovať on-line predovšetkým kvôli pohodliu. Pokiaľ ide o cezhraničné poskytovanie služieb zákazníkom, európsky poštoví operátori chápu, že rôzne trhy majú rôzne potreby a ich rozsah produktov a služieb je zameraný na schopnosť prepájať rôznych poskytovateľov a zamerať sa na miestne preferencie - toto všetko pochopili operátori z rozsiahlej siete 27 subjektov v EÚ a 1,4 milióna zamestnancov na plný úväzok spájajúcich vyše 500 miliónov ľudí denne. Dôležitú úlohu tu zohráva najmä EPG (E- parcel group), ktorý zvyšuje celkovú kvalitu cezhraničného e-commerce.

 

Rozvoj nakupovania cez internet sa celosvetovo zrýchľuje a zákazníci teraz nakupujú za hranicami svojich krajín. V samotnej Európe sa on-line predaj od roku 2005 zdvojnásobil a podľa prognóz bude rásť o 65% v priebehu rokov 2010 a 2015. V dôsledku tohto vývoja sa podniky viac sústreďujú na on-line ponuku svojich produktov a služieb. Táto zmena v správaní spotrebiteľov aj podnikateľov ponúkla prevádzkovateľov poštových služieb významnú príležitosť prispieť k rozvoju e-commerce a cezhraničného obchodu v Európe.

 

Poštoví operátori podporujú malé a stredné podniky

 

Európski prevádzkovatelia poštových služieb podporujú podniky všetkých veľkostí prostredníctvom rozvoja produktových riešení šitých na mieru a schopnosťou spájať rôzne trhy. To je obzvlášť relevantné pre malé a stredné podniky, ktoré chcú zarábať na e-commerce a sú identifikované ako rastové motory Európy. Malé a stredné podniky sa snažia rozšíriť svoju on-line ponuku, v čom im prevádzkovatelia poštových služieb pomáhajú predovšetkým podporou mimo tradičného doručenia. Príkladom takejto podpory sú nasledovné európske poštové správy a ich pomoc v segmente SME:


• Francúzska Le Groupe La Poste ponúka malým a stredným podnikom službu Box e-commerce, zameranú na pomoc pri rýchlom vytvorení internetovej stránky, čo uľahčí podnikom začať prezentovať svoje produkty a služby on-line.

 

Royal Mail ponúka malým a stredným podnikom, ktoré chcú rozšíriť svoju činnosť o e-commerce, zľavnené služby. V jednom balíku si spoločnosti zakúpia webovú stránku, zľavu na doručenie, marketingové údaje a e-mailovú a poštovú reklamu.

 

bpost takisto uviedla v Belgicku službu Shipping Manager ako nástroj pre pomoc malým a stredným podnikom, aby mohli poskytnúť svojim zákazníkom ďalší výber on-line produktov.

 

• Stále viac severských spotrebiteľov nakupuje čoraz častejšie produkty cez internet. PostNord preto vytvorila balíkovú službu - MyPack - ktorá umožňuje malým a stredným podnikom posielať balíky svojim zákazníkom v rámci celej Škandinávii rovnako ľahko ako je tomu na domácom trhu.

 

PostNL spustila v Holadsku službu CheckPay, ktorá slúži na ochranu kupujúci proti podvodom. Ak sa predávajúci rozhodne pre túto službu, platba od kupujúceho prebehne len na základe úspešnej dodávky produktu potvrdenej pomocou unikátneho kódu.

 

Poštový operátori v hodnotovom reťazci e-commerce

Legenda:
Fulfillment, transport - balenie, doprava
Payment - platba
Webshop - internetový obchod
Return and repairs - vrátenie tovaru
Customer Care - starostlivosť o zákazníka
Delivery - doručenie

 

Záver

 

Tak ako sa trh neustále vyvíja, vyvíjajú sa aj poštový operátori. Dnešnou realitou je, že obaja kupujúci aj predávajúci očakávajú od poskytovateľov poštových služieb viac. Poštové služby nie sú len o doručení listu alebo zásielky z jedného bodu do druhého. Digitálna éra komunikácie umožnila operátorom vyvíjať inovatívne riešenia a poskytovať efektívne a vysoko kvalitné služby. Poštoví operátori poskytujú pre malé a stredné podniky rad on-line a mobilných možností ako rýchlo vypočítať cezhraničné poštovné a dodacie možnosti. Prostredníctvom kreatívnych riešení majú prevádzkovatelia poštových služieb dôležitú úlohu pri zabezpečení dobrej nákupnej skúsenosti pre európskych spotrebiteľov. Pokrok cezhraničnej e-commerce prináša výhody spotrebiteľom, malým a stredným podnikom, veľkým podnikom aj hospodárstvu EÚ ako celku. Európski prevádzkovatelia poštových služieb sú odhodlaní naďalej podporovať tento postup prostredníctvom pohodlných, spoľahlivých a inovačných služieb.

 

Zdroj: www.ipc.be


Aktuality  |  Zo sveta  |  Kontakty  |  Reklama
© 2010 Poštové služby. Prevádzkovateľom a odborným garantom portálu je spoločnosť Postal Consulting s.r.o..